De nieuwe tijdlijn van Facebook – deel 2 – De Omslag en Profielfoto!

Dit is deel 2 van een reeks artikelen over de nieuwe tijdlijn van Facebook, wil je aan het begin beginnen, lees dan het eerste artikel – De nieuwe tijdlijn van Facebook wat vind jij er van? en wat kun je ermee?

De volgende onderwerpen zullen we bespreken in dit en volgende artikelen.
– de nieuwe omslag, profielfoto
– Informatie bijwerken, activiteitenlogboek, instellingen, administratiepanel
– Info, tabs en apps, een bericht/update plaatsen
– privacy, nieuwe functies in Facebook, verdwenen functies in Facebook
In elk onderdeel laat ik je kennis maken met de mogelijkheden en de wijzigingen die zijn doorgevoerd.

In dit artikel zullen we de omslag en de profielfoto bespreken.

De Omslag
Het eerste wat opvalt is de omslag, een brede banner aan de bovenkant van de pagina. Hierin kan je een foto plaatsen of een zelfgemaakte afbeelding. Ik heb gekozen in mijn privé profiel om de banner te gebruiken om kort en bondig een indruk te geven van wie ik ben en wat ik doe. Voor de privé omslag is het even zoeken, maar staat het volgende in de voorwaarden “You will not use your personal profile for your own commercial gain”. Je mag je omslag niet gebruiken voor commerciële doeleinden, maar je kan wel vertellen wie je bent en wat je doet. Zakelijk zijn de regels zelfs wat strenger. Omdat de omslag altijd openbaar is voor iedereen is het verboden om zaken zoals aanbiedingen, kortingen, actieve acties te vragen van mensen, te plaatsen in je omslag. Je loopt het risico dat je account wordt geblokkeerd of verwijderd wordt als je je hier niet aan houdt, dus wees voorzichtig.

In het artikel: Facebook profielfoto wordt groter! kun je de template downloaden

Profielfoto
Deze kan nu als aparte afbeelding worden gekozen en is altijd vierkant. Samen met de omslag zijn er leuke dingen mogelijk, dus laat je creativiteit de vrije loop en kijk eens rond hoe anderen het hebben gedaan. (heb je iets leuks of moois gemaakt, plaats je pagina dan in een reactie onder dit artikel)

Advies van Facebook voor je profielfoto op je pagina (voorheen fanpage)
Voor de fanpage adviseert Facebook zelf om het logo van je bedrijf te gebruiken.

Mijn mening is dat dit niet altijd goed werkt. Heb je een logo wat al algemeen bekend is dan zou ik die gebruiken. Voor grotere bedrijven zou een logo, bekend of niet, waarschijnlijk de beste keus zijn, want wie is het gezicht van het bedrijf?

Wanneer het om een pagina van een kleine bedrijf gaat (bijv. een artiest/ZZP-er/eenmanszaak) zou ik altijd kiezen voor een foto van jezelf. Zeker als je op meerdere Social Media platformen (twitter, LinkedIn, etc.) actief bent is het goed dat je meteen herkend wordt. Zorg dus voor een duidelijk herkenbare foto en gebruik zoveel mogelijk dezelfde of bijna dezelfde foto’s op je platformen om het vertrouwen te versterken. Mensen doen zaken met mensen niet met een bedrijf, dit geldt vooral voor het MKB.

In het artikel: Facebook profielfoto wordt groter! kun je de template downloaden

Heb je nog vragen of wil je reageren op dit artikel, plaats je reactie dan onder dit artikel en ik zal je vragen beantwoorden. Natuurlijk vinden we het ook leuk als je jouw profiel en/of pagina plaatst zodat we kunnen zien wat je ervan hebt gemaakt.

Heb je hulp nodig met de nieuwe tijdlijn of wil je een pagina maken? Neem contact met ons op en we helpen je ermee!

5 reacties op “De nieuwe tijdlijn van Facebook – deel 2 – De Omslag en Profielfoto!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *