Deel 2. Website bouwen – Leer je klant kennen!

In Deel 1 hebben we het gehad over de strategie bepalen van de website. Hier gaan we verder op door met: “Leer je klant kennen!”. Zorg dat je weet met wie je te maken hebt. Soms is dit de eigenaar zelf, maar je kunt ook te maken hebben met een marketing afdeling (die uit 1 of meerdere personen bestaat), of een comité. De kans is klein dat er een ict afdeling of webmaster aanwezig is, want dan zou jij niet ingehuurd worden.

Wanneer de lijst met vragen omtrent de strategie ingevuld is, is het belangrijk om te weten met wie je nu de strategie moet gaan uitwerken en omzetten in een website. Wat vooral belangrijk is om te weten wie de site gaat bijhouden en wat de kennis is van die persoon, zodat je weet welke functies er ingebouwd moeten worden zodat het onderhoud soepel en snel kan verlopen.

De volgende punten zijn belangrijk bij het maken van de uitgewerkte strategie:

  • 1. Leer je klant kennen?
  • 2. Weet wat de sterke kanten zijn!
  • 3. Weet wat de zwakke punten zijn!
  • 4. Zorg dat je weet welke tools je kunt gebruiken!
  • 5. Inventariseer hoeveel tijd er is voor het bijhouden van de website!

Leer je klant kennen?
Hierdoor ben je in staat om het bedrijfsprofiel op een goede wijze neer te zetten en begrijp je beter wat er wordt verwacht en wat de mogelijkheden zijn binnen het bedrijf.

Weet wat de sterke kanten zijn!
Wanneer je weet wat de sterke kanten zijn in het bedrijf dan kun je deze zo goed mogelijk naar voren laten komen in zowel het ontwerp als de technische realisatie van de website.

Weet wat de zwakke punten zijn!
Dit is minstens zo belangrijk als de sterke punten misschien nog wel belangrijker, want geen enkele website eigenaar wil dat door de website de zwakke punten in het bedrijf naar voren komen. Dit kun je misschien niet helemaal negeren, maar door er van op de hoogte te zijn kun je er wel rekening mee houden en ze minimaliseren.

Zorg dat je weet welke tools je kunt gebruiken!
Als je weet wat de kennis en kunde is binnen het bedrijf van degene die de website gaat bijhouden, dan kun je  tools gebruiken die ervoor zorgen dat de website effectief gebruikt gaat worden.

Inventariseer hoeveel tijd er is voor het bijhouden van de website!
Het heeft geen zin om tools te installeren die continu onderhouden moeten worden als hier geen tijd of kennis/geld voor is. Zorg dus dat je goed op de hoogte bent van de kennis en doe goed onderzoek voordat je tools gebruikt wat het onderhoud ervan inhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *