Facebook inzetten voor mijn bedrijf, WAAROM?

De laatste tijd krijg ik vaak de vraag “Waarom moet ik nou een Facebook pagina” of de opmerking “Ik zie het nut er nog niet van!”.

Allereerst is het nooit zo dat je moet, meestal is het de omgeving of de FAKE (nep) expert die roept dat je op Facebook (of andere Social Media) MOET.

Ik denk wel dat heel veel bedrijven kansen laten liggen, omdat ze niet weten wat Facebook pagina’s kunnen betekenen. Hiermee zeg ik niet dat Facebook makkelijk is en dat je dit maar gewoon even moet gaan doen.

Er gaat een hoop aan vooraf voordat je een pagina hebt die gewoon onderhouden kan worden. Dit hangt van diverse factoren af. In het artikel “HELP, ik kan niet kiezen!” gaan we in 3 stappen bepalen wat voor jouw bedrijf de beste platformen (bijv. Facebook. Twitter, Pinterest, etc.) zijn.

In dit artikel ga ik er meer op in wat dit betekent voor het gebruik van Facebook pagina’s.
(voor een algemene indruk hoe Facebook werkt lees: “De nieuwe tijdlijn van Facebook wat vind jij er van? en wat kun je ermee?“)

De meeste bedrijven maken een account aan en plaatsen iets op de pagina en dan zeggen ze: “ja hoor, wij zitten op Facebook”. Technisch gesproken ben je aanwezig op Facebook! Brengt het nu automatisch nieuwe vind-ik-leuks (fans/likes), contacten en klanten??
Nee!
en dan ben je teleurgesteld, of niet?
Zie je wel dat het niet werkt, het is niets voor mij! Is een veel gebruikte uitspraak!

Wat vaak wordt vergeten is dat als we onszelf niet een doel stellen en daar de acties op afstemmen er eigenlijk altijd teleurstelling optreedt.

Onbewust hebben we wel een doelstelling in ons hoofd, maar omdat we deze niet hebben afgezet tegen een realistisch haalbaar plan is de doelstelling niet bijgesteld en is de lat onbewust heel (te) hoog gelegd.

Ook is er niet SMART omgegaan met de doelstellingen, waardoor het resultaat eigenlijk wel teleur moet stellen. (Voor meer uitleg over wat SMART betekent, lees SMART is niet slim, wist je dat?)

Om teleurstelling te voorkomen is de eerste stap NIET op het platform een account aanmaken! Maar gaan we eerst een paar andere stappen volgen. Zo voorkom je teleurstelling! en waarschijnlijk ook nog weggegooid budget.

In het artikel HELP, ik kan niet kiezen? Staat een stappenplan met een aantal vragen die je eerst zou moeten beantwoorden voor elke marketing actie, heb je dat nog niet gedaan, doe dat dan nu eerst (het liefst meteen SMART): Doe minimaal stap 1 en 2!

Wanneer je het stappenplan hebt gevolgd, weet je eigenlijk het antwoord al op de vraag Facebook, WAAROM? De kans is groot dat jouw doelgroep(en) voor een groot deel of helemaal op Facebook zit.

Als jouw doelgroep op Facebook zit, dan is de stap naar Facebook heel logisch (of jij dit nu leuk vindt of niet).

De vraag WAAROM Facebook, verandert nu ineens in HOE Facebook.

Als je de vragen hebt beantwoord en je hebt ze door de SMART methode gehaald, dan heb je een goed (algemeen) beeld van:

En of het haalbaar is.

Nu wordt het inzetten (hoe) van Facebook ineens een stuk gemakkelijker, want je hoeft het nu alleen nog maar te doen.

Doen!

Ja, nu alleen nog doen, maar ik hoor je al denken.

De vragen in het stappenplan zijn eigenlijk de standaard traditionele marketing vragen. Als het goed is heb je ze wel beantwoord met internet als uitgangsbasis.

Je moet je begeven onder de mensen die je wil bereiken (je doelgroep). Het allerbelangrijkste op elk platform is dat je contact maakt met je doelgroep en niet alleen en direct wil verkopen. Verwacht niet meteen stromen met nieuwe klanten, maar ga met je doelgroep in gesprek.

Hier een aantal punten die erg belangrijk zijn voor Facebook:

  1. Zodra je iets plaatst, log dan niet meteen uit, maar wacht even af.
  2. Kijk elke dag even of er reacties zijn waar je op kunt reageren of vragen die je kunt beantwoorden.
  3. Gebruik de 20-80 regel (20% reclame – 80% goede en leuke informatie)
  4. Wees persoonlijk, maar niet te privé
  5. Mensen gaan in gesprek met mensen niet met een bedrijf
  6. Zorg voor regelmaat op je pagina

Enkele voorbeelden:

Je hebt een website met een blog => plaats op Facebook een link naar je blog (er wordt automatisch een intro geplaatst met afbeelding indien van toepassing)

Dit is goed voor het vertrouwen, want je geeft goede info weg GRATIS!

Je hebt mooie foto’s van je product => je plaatst foto’s op Facebook van je producten of maakt albums per productgroep. (denk om de 20-80 regel) Dit fungeert als een soort portfolio!

Deel goede informatie van anderen, de bezoeker ziet dat jij waardevolle info geeft en het doet er niet toe wie het daadwerkelijk gemaakt heeft. Bijkomend voordeel is dat de maker erg blij is dat jij zijn info deelt, dus is de kans groot dat hij ook informatie van jou gaat delen.

Zo krijg je de bekende olievlek en bereik je nog meer potentiële klanten. Het is veel krachtiger als een ander laat merken dat hij jou info goed vindt dan dat je dat zelf doet. Dus zorg dat anderen jou info willen delen.

Eén van de meest voorkomende fouten is het vergeten van het opvolgen. De beste verkopers worden getraind omdat ze vergeten of niet durven vragen om de opdracht.

Welke actie verwacht je van je bezoekers/prospects (potentiële klant)/klanten. Je kunt namelijk prima een flyer die je hebt laten verspreiden als afbeelding op Facebook zetten, maar wat wil je dat de lezer doet met de informatie op z’n tijdlijn? Wil je dat hij/zij op vind-ik-leuk klikt, dat hij/zij een reactie achterlaat of wil je dat hij/zij contact opneemt of een offerte aanvraagt?

Wanneer je dan reclame maakt (20%) wat wil je dan dat de bezoeker doet?

Vraag je dan ook om de gewenste actie?

De volgende functies in Facebook kunnen hiermee helpen:

  1. Pas de tabs aan voor jou acties (Call-to-Action) m.b.v. apps bijv.
  2. Gebruik links in je berichten
  3. Vraag simpelweg om de actie (vind mij leuk als ….., deel dit met je vrienden als …..)
  4. Pas advertenties toe die afgestemd zijn op jouw doelgroep
  5. Maak gebruik van je andere marketing instrumenten (website, andere Social Media, nieuwsbrief)

Wanneer je de bovenstaande stappen eens serieus door loopt, zul je merken dat Facebook enorm krachtig kan zijn en heel veel op kan leveren. Onthoudt dat het belangrijk is om meerdere punten goed aan te pakken om het optimale resultaat te behalen.

en vooral 

 

Facebook is niet een platform waar je binnen een week de klanten binnen ziet stromen. Stap voor stap van fan/liker, naar prospect, naar klant!

In dit artikel help ik je op weg met de juiste vragen te stellen. Gun jezelf de tijd om hier even bij stil te staan, het zal een enorm verschil maken in de keuzes die je maakt en daarmee zullen de resultaten automatisch beter aansluiten bij je verwachtingen.

Ik nodig je graag uit om jouw ervaringen hieronder te delen. Heb je vragen, dan kun je die altijd stellen. Vind je dit artikel waardevol en heb je er iets aan gehad, aarzel dan niet en deel het met al je vrienden. Zo zijn we allebei blij!

Kom je er nog niet uit of wil je graag meer weten stuur me een bericht op facebook.com/saskiabeeldman of via mijn website saskiadesign.nl/contact en ik help je met alle liefde.

“Ik hoor graag van jou”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *