Google en JOUW website, hoe werkt het?

In een ander artikel hebben we het gehad over zoekmachines, wat deze zijn en dat wij deze kunnen gebruiken voor de optimalisatie van jouw website en/of blog. We hebben het gehad over het gebruik van verschillende zoekmachines en aangegeven dat wij uitgaan van Google omdat deze het meeste wordt gebruikt. Vandaag gaan we er wat dieper op in hoe Google nu eigenlijk werkt en hoe wij dit kunnen gebruiken.

De “indexering door Google” zoals de zoekrobots (spiders) van Google ook wel worden genoemd verrichten speurwerk op jouw website. 24 uur per dag wordt er door de zoekrobots (spiders) gezocht naar informatie die wordt aangeboden op websites, zoals de jouwe. Er worden van elke website variabele opgeslagen in een database waarmee wordt bepaald hoe (een deel van) een website wordt weergegeven in de organische zoekresultaten.

Het is erg belangrijk dat Google op de juiste wijze van jouw website de relevante informatie kan vinden. Hier zijn 2 manieren hoe u dit kunt testen voor uw website:

1. Wanneer je een stukje tekst van jouw website kopieert en in google plakt, dan zou jouw website als resultaat naar boven moeten komen.

2. Wanneer je site:www.uwdomeinnaam.nl in google intoets zouden alle pagina’s van je website weergegeven moeten worden.

Of jouw website goed wordt gevonden, oftewel goed wordt “geïndexeerd”, is afhankelijk van meerdere factoren. Het gebruik van flash, javascript menus en “frames” maken het moeilijker om jouw website goed te indexeren. Een “simpele” duidelijke structuur is daarom van groot belang.

Wanneer iemand een zoekopdracht (van 1 of meerdere woorden) geeft aan Google wordt er een wiskundige berekening toegepast op de variabelen die zijn opgeslagen in de database, dus ook van jouw website, dit noemen we het Google algoritme, en degene die het beste overeenkomen worden weergegeven in de resultaten. Dit zou je “the key” tot het geheim kunnen noemen.

Wat we nu dus weten is dat het heel belangrijk is om te zorgen dat de inhoud van elke pagina op uw website voldoende variabelen oplevert zodat deze, indien er gevraagd wordt (d.m.v. een zoekopdracht), voldoende data als BELANGRIJK oplevert en dus op de 1e pagina van de resultaten wordt weergegeven.