HELP, ik kan niet kiezen?

Als je een kind een schaal met verschillende snoepjes voorhoudt, zal het langer duren voordat ze iets pakken. Hoe meer keuze hoe moeilijker het is. Herkent u dit?

Social Media heeft een soort gelijk resultaat, omdat de keus heel divers is en we vaak niet eens weten wat we ermee kunnen, stellen we de keuze graag uit of doen we er zelfs niets mee.

Een keuze maken betekent namelijk NEE zeggen en dat is iets waar veel mensen moeite mee hebben.

In dit artikel wil ik je helpen om een keuze te maken en te helpen NEE te zeggen. Allereerst beginnen we met wat vragen die nog niets te maken hebben met Social Media. Later zul je begrijpen waarom.

Pak een pen en papier, je iPad, iPhone of een notitie-programma

En dan gaan we aan de slag!

Voordat je je bedrijf op Social Media (welke dan ook!) gaat promoten is het noodzakelijk om jezelf een aantal vragen te stellen.

  1. Wat wil ik bereiken met mijn bedrijf (online), wat zijn mijn doelstellingen?
  2. Wie wil ik bereiken, wat is mijn doelgroep?
  3. Waar zit mijn doelgroep online?
  4. Welke marketingtools gebruik ik al en kan ik ook online inzetten?
  5. Welke actie wil ik dat bezoekers/prospect (potentiële klanten)/klanten doen als ze me vinden online

Marketingtools om een keuze te maken in Social Media Neem de tijd om deze vragen goed te beantwoorden, want als je deze stap niet goed opschrijft zal de keuze nog steeds heel moeilijk zijn. Wanneer je je doelstelling, wie je wil bereiken en hoe je dat wilt doen niet op kunt schrijven dan kun je ook niet kiezen!

Als je de vragen hebt beantwoord kunnen we het proces een stap hoger tillen en de volgende vragen gaan beantwoorden. Deze vragen vergen ook wat onderzoek! Houdt hierbij vooral rekening met de vraag, waar zit mijn doelgroep?

Als jij niets hebt met Twitter, maar jouw doelgroep zit daar voor het grootste gedeelte, dan is het niet verstandig om nee te zeggen tegen Twitter.

  1. Welke platformen zijn er (bijv. LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest, etc.)?
  2. Wat zijn de kenmerken van deze online platformen?
  3. Welke platformen kunnen ingezet worden voor ons product/dienst?
  4. Welk platform is het makkelijkst in te stellen en kan direct in gebruik genomen worden?
  5. Op max. Hoeveel platformen willen we ons presenteren?

Als het goed is heb je nu een goed beeld van wat je wilt en wat de diverse platformen bieden.

Zet de sterke punten van de platformen tegenover je doelen. Het makkelijkst is het om te gaan strepen. Hiermee bedoel ik dat je als eerste begint met de platformen die niet aansluiten bij je doelen of product/dienst, te schrappen. Ga zo door tot je maximaal een top 3 hebt.

Van je top 3 ga je de volgorde bepalen.

1. Ga je meteen mee aan de slag, daarna 2 en daarna 3. Het voordeel van op meerder platformen aanwezig zijn is dat je bereik groter is en je kunt het één versterken met het ander.

Deze vragen zijn de belangrijkste basis om een keuze te maken.

De allerbelangrijkste is: “Waar zit mijn doelgroep?”

Loop het platform nog eens door waar jouw doelgroep zit en kijk of je daar aansluiting bij kunt vinden met je product/dienst en hoe je dit in de markt zet.

Ik nodig je graag uit om jouw ervaringen hieronder te delen. Heb je vragen, dan kun je die altijd stellen. Vind je dit artikel waardevol en heb je er iets aan gehad, aarzel dan niet en deel het met al je vrienden. Zo zijn we allebei blij :)!

Kom je er nog niet uit of wil je graag meer weten stuur me een bericht op facebook.com/saskiabeeldman of via mijn website saskiadesign.nl/contact en ik help je met alle liefde.

“Ik hoor graag van jou”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *