Organische resultaten, GRATIS?!

Zijn organische resultaten gratis? Hierover valt te discussiëren. Ook op ons blog worden de organische resultaten benaderd als de gratis zoekresultaten van Google, maar hier valt een nuance in aan te brengen.Het klopt dat de organische resultaten je geen geld kosten wanneer erop geklikt wordt. Maar denk je dat de resultaten op de eerste pagina een gelukstreffer zijn of ben je het met me eens dat, vooral bedrijven er veel geld in steken om dit te bereiken. Dus dan kunnen we toch niet helemaal spreken van gratis, want om deze materie onder de knie te krijgen vergt dat veel onderzoek en studie. Er zijn mensen zoals wij die je kunt inhuren om deze kennis voor je toe te passen of je kunt het onderzoek en de studie zelf gaan doen om zo zelf de nodige aanpassingen te doen aan je site.

Laten we eens onder de loep nemen wat er allemaal bij komt kijken. Laten we beginnen met  onze eerste uitdaging: SEO, Search Engine Optimalisation, versus SEM, Search Engine Marketing. Veel mensen denken dat dit hetzelfde is, zelfs mensen die veel doen met zoekmachines, maar er is een fundamenteel verschil.

SEO is de codering van de website, bekijk het als een gebouw. Je hebt een fundering nodig om op te bouwen en als die niet sterk genoeg is, dan stort de boel in. Deze fundering bestaat uit een aantal onderdelen om hem sterk te maken. Dit geldt hetzelfde bij het maken van een website, je hebt een goede basis nodig om op verder te kunnen bouwen.

Notitie: Lees ook ons artikel over SEO vriendelijke webdesigner, als je geen SEO designer hebt dan maakt de rest van alle inspanning niet meer uit dit zal dan weinig goeds meer doen.

Hier is een aantal van deze basis elementen die je nodig hebt:

robots.txt (bestand)
Zoekmachine sitemap
Website sitemap
Goede error afhandeling
Gebruik de titel tags goed

Nadat je SEO goed hebt toegepast en je site is geoptimaliseerd (zoekmachine vriendelijk), dan kunnen we nu de wereld vertellen dat we een website hebben. Dat heet SEM (Zoekmachine Marketing). De links die we krijgen van andere websites – het liefst met de omschrijving zoals wij gevonden willen worden – zijn hierin het grootste onderdeel.

Er is een aantal zaken waar we rekening mee moeten houden:
– Is de inhoud van de site afgestemd op de zoekwoorden/zinnen waarop we gevonden willen worden, m.a.w. als men een vraag intypt in Google van 2 tot 4 woorden (een kleine zin) hoe groot is de kans dat deze voorkomt in je tekst?
– Hoeveel concurrentie is er op die woorden/zinnen?
– Is er voldoende budget om te krijgen wat je wilt?

Tenzij je voor een zeer uniek product mensen wilt bereiken, is de kans groot dat er voor alle zoekwoorden/zinnen veel tot zeer veel concurrentie zal zijn. Je hebt verschillende niveau’s in concurrentie – Hypotheken is bijvoorbeeld niet te vergelijken met Cyphotilapia Gibberosa Kapampa kweken in Noord-Holland.

Wanneer je maandelijks vastberaden moeite doet om de juiste zoekcombinaties hoog te laten scoren, draait het allemaal om links. DIT IS HET GEHEIM van de zoek industrie: IEDEREEN KAN LINKS KRIJGEN,maar wat de meeste mensen niet weten, en jouw SEO Specialist wel, is WAAR en HOE GOEDE links te krijgen.

Nu komen we tot de kern van de eerste vraag. Zijn organische resultaten gratis?!
Nee, want hier komt het maandelijkse bedrag vandaan wat wordt betaald voor de juiste ranking. Iedereen kan een reactie plaatsen, een artikel schrijven op een blog of een link aanmelden, maar weten WAAR en HOE GOEDE links te krijgen lukt alleen degene die precies weet waar te wezen en wat te doen.