SMART is niet slim, wist je dat?

Tegenwoordig kom je het woord SMART steeds meer tegen en als ik met mensen praat en het heb over zaken SMART aan gaan pakken, kijken ze me aan van “vind je mij dom dan”. Soms krijg je dan hele leuke situaties, maar het kan ook verwarring opleveren.

Ik krijg zo vaak de vraag: “wat bedoel je daarmee”. Dat ik in dit artikel wil uitleggen wat wordt bedoeld met SMART en hoe eigenlijk elk bedrijf/instelling hier iets mee kan/moet.

Het woord SMART is een afkorting en wordt het meeste gebruikt bij het schrijven van doelstellingen. Een goed voorbeeld is het marketingplan. Elk bedrijf doet op de één of andere manier aan marketing. Denk maar aan:

1. Nieuwsbrieven (on- en/of offline)
2. Flyers
3. Website
4. Social Media
5. Etc.

Maar wordt er over deze marketing instrumenten nagedacht?

of doen we maar wat?

Bij grotere bedrijven wordt er vaak wel over nagedacht en dit moet ook wel. Er moet immers aangetoond worden dat het budget dat beschikbaar is gesteld goed ingezet is. Daarbij speelt het meten wat wel werkt en wat niet ook een belangrijke rol om voor de volgende periode het budget zo optimaal mogelijk te besteden.

Als kleinere ondernemer, ZZP-er wordt er vaak geen tijd besteedt aan het nadenken over hoe marketing wordt gebruikt! Wat het budget is en of dit wel op de juiste plek wordt ingezet.

We bestellen wat flyers via een internet drukker, ontwerpen het liefst ook zelf de flyer om de kosten laag houden. We maken zelf een site of laten dit door een handige buurjongen voor een paar tientjes doen.

Als kleine ondernemer of ZZP-er hebben we vaak geen apart budget om de marketing mee op te starten.

Op zich is dit allemaal heel begrijpelijk!
Als je niets verdient kun je het ook niet uitgeven, toch?

Wat doen we na zo’n flyer actie met de resultaten? Waren de resultaten naar verwachting of stelden ze teleur? Hadden we überhaupt een doel waaraan we kunnen meten of het teleurstellend was?

Hier komen we terug op het woord SMART. Wanneer je een actie gaat doen, dan ben je hoe dan ook geld kwijt (drukker, verspreiding, veel tijd, etc.)

Wat als we nu voor het doen van de actie, direct nadat het idee ontstaat de volgende vragen erop los laten:

Specifiek
Maak je idee specifiek, wat gaan we precies doen? Zorg voor een concrete omschrijving die maar op één manier uitgelegd kan worden.
(hint: het gaat meestal om een werkwoord en een zelfstandig naamwoord)
Bijvoorbeeld: Wij gaan een flyer verspreiden!

Meetbaar
Meetbaarheid maakt de opdracht duidelijk en zorgt voor een duidelijk resultaat. In dit voorbeeld geven we het aantal flyers dat we gaan verspreiden aan bijv. 10.000 exemplaren.

Dit onderdeel kun je 2x laten meedoen. In de evaluatie laten de gemeten resultaten zien wat aan het project aangepast moet worden om het resultaat te verhogen.

Acceptabel
Is er draagvalk voor onze actie. Als er geen noodzaak is om deze actie uit te voeren is de motivatie laag. Er zal veel energie gaan zitten in het zorgen dat alle taken uitgevoerd worden. (dit kan vooral vervelend zijn wanneer er met een team gewerkt wordt en het uitvoerende team er niet achter staat)
In dit voorbeeld is het vrij duidelijk. Waarom ga je flyeren? Omdat je meer klanten en dus meer omzet wilt!
Iedereen staat erachter, want iedereen wil toch netjes op tijd betaald worden en z’n baan behouden.

Realistisch
Is hetgeen we willen haalbaar? Het is voor niemand leuk als je hard werkt aan een project wat uiteindelijk nooit een succes kan worden, omdat het gewoon niet haalbaar is.

In dit voorbeeld is de vraag: “Zijn wij in staat om zelf de flyer te ontwerpen, drukken en te verspreiden”. Misschien zal er een grafisch ontwerper, tekstschrijver, drukker en verspreider gezocht moeten worden om het product neer te zetten.

Is er budget om expertise in te huren en staan de te verwachten opbrengsten in verhouding tot de te maken kosten.

Tijdgebonden
Dit is misschien wel de belangrijkste. Wanneer gaan we het doen en wanneer is het klaar. Zorg voor duidelijke afspraken, anders blijft het bij ideeën en praten en gebeurt er niets. Bijv. Wie gaat de flyer ontwerpen en wanneer is het 1e ontwerp klaar ter revisie, enz. (draaiboek)

Met deze methode lossen we een heleboel “problemen” op!

Denk er maar eens over na, wat is het moeilijkste in het omgaan met andere mensen of dit nu zakelijk is of privé?

COMMUNICATIE!!

De hele dag communiceren we met elkaar op heel veel verschillende manieren. Hoe vaak wordt iets verkeerd begrepen? Niet goed gelezen? Anders uitgelegd?

Hoe vaak roepen we niet dat we niet wisten dat wij dat moesten regelen?
Of, Het was me niet helemaal duidelijk?

Communicatie is alles en dat is gelijk ook het moeilijkste wat er is.

Ben je duidelijk, dan ben je bot! Ben je niet duidelijk dan ben je soft!
Zo maken we het elkaar ook niet gemakkelijk.

Als je bij concrete taken die moeten gebeuren het SMART op papier zet, dan zie je meteen of dit haalbaar is.

Als het duidelijk op papier staat met eventuele onderbouwing is het duidelijk maar niet bot!
De vragen dwingen je om het duidelijk op te schrijven, dus ben je ook niet soft!

Vooral de laatste stap kan de communicatie helder en duidelijk maken. Een draaiboek waarin staat wie wat doet en wanneer. Zo is duidelijk voor iedereen wat er moet gebeuren en wie aangesproken moet worden als een onderdeel niet klaar is.

Het enige wat je nu nog nodig hebt is daadkrachtige mensen die de taken netjes volgens de afspraak uitvoeren en je project kan niet stuk.

In dit artikel help ik je op weg met de juiste vragen op de juiste manieren te gebruiken. Gun jezelf de tijd om hier even bij stil te staan, het zal een enorm verschil maken in de keuzes die je maakt en daarmee zullen de resultaten automatisch beter aansluiten bij je verwachtingen.

Ik nodig je graag uit om jouw ervaringen hieronder te delen. Heb je vragen, dan kun je die altijd hieronder stellen. Vind je dit artikel waardevol en heb je er iets aan gehad, aarzel dan niet en deel het met al je vrienden. Zo zijn we allebei blij ☺!

Kom je er nog niet uit of wil je graag meer weten stuur me een bericht op facebook.com/saskiabeeldman of via mijn website saskiadesign.nl/contact en ik help je met alle liefde.

“Ik hoor graag van jou”

3 reacties op “SMART is niet slim, wist je dat?

  1. Goed verhaal. Altijd verstandig om de doelstellingen op te stellen. Ik vind met name de R van realistisch een hele belangrijke, maar ook de S van specifiek. Het doel is niet flyers te versturen, maar meer klanten te krijgen. Hoeveel klanten dan? Wat is realistish? De helft van de verzonden flyers, of slecht 2%? Wees ook hier specifiek en realistisch in.

  2. Ik als eigenaresse van Dignum SMART marketing werk zoals mijn bedrijfsnaam al zegt ook met SMART voor mijn klanten. Je verhaal viel mij uiteraard om die reden meteen op en ik kan me geheel vinden in wat je schrijft! Leuk, wordt het eens door een ander uitgediept, altijd goed om te lezen. Natuurlijk moet de geplande actie acceptabel zijn maar ook actiegericht, de A in mijn SMART model staat voor actiegericht en daarmee bedoel ik dat het doel nooit uit het oog verloren dient te worden bij alle acties die worden ondernomen. Ook moeten plannen/advies realiseerbaar zijn maar de R in mijn SMART model staat voor resultaatgericht. Met een zo goed kwanticifeerbaar mogelijk doel werken. Bij mij staat SMART ook voor slim. Dignum staat in het Latijn voor waardig. Dus bij Dignum SMART Marketing krijg je waardige en slimme adviezen op maat en bloeien is het resultaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *