Social Media Experts – ECHT of “FAKE”?

De populariteit van Social Media maakt dat bedrijven erkennen dat ze mee moeten doen om de boot niet te missen. Vaak hebben bedrijven weinig ervaring in huis op dit gebied en is de implementatie niet zo makkelijk als het lijkt. Op de Social Media platformen aanmelden (er zijn) is niet zo moeilijk, maar dan…..

Door deze groeiende behoefte bij ondernemers en het gebrek aan kennis, groeit de vraag naar Social Media Experts. Helaas zijn er niet zoveel ECHTE experts. Ja, het aantal mensen die beweren expert te zijn is enorm toegenomen. Er doen zelfs cijfers de ronde dat 99,5% van de mensen beweert expert te zijn, maar het niet is.

Er zijn een heleboel mensen die claimen Social Media experts te zijn, maar in feite weinig weten van Social Media of zakendoen. Het is belangrijk om de ECHTE expert te onderscheiden van de “FAKE” om te voorkomen dat je hier slachtoffer van wordt, maar hoe doe je dat. Hoe weet je nou of iemand echt expert is.

Je kunt natuurlijk niet van achter je computer zien wie echt is en wie niet, maar er zijn wel wat richtlijnen die je aan kan houden om te zien of iemand echt expert is.

– Een expert zou een actieve gebruiker van Social Media moeten zijn. Het profiel is up to date, er worden regelmatig updates geplaatst (dit hoeft niet per definitie heel vaak te zijn) en onderhouden een blog dat regelmatig wordt bijgewerkt.
– Een expert is een actieve gebruiker en heeft ervaring op Social Media. Ze gebruiken Social Media al enige tijd en hebben veel praktijkervaring.
– Een expert is op de hoogte van de laatste nieuwtje op zijn vakgebied en gebruikt de laatste tools. Bijv. heeft een Google+, Pinterest account. Social Media is continu in beweging, je kunt geen expert zijn als je niet op de hoogte blijft van vernieuwingen. Het lezen van de laatste blogposts en daar ook actief in meedeneken/argumenteren is belangrijk om up to date te blijven.
– Een “FAKE” expert heeft meestal een wat bekrompen blik op Social Media. Wat een goede vraag is: hebben ze verder gekeken dan de standaard platformen Facebook, Twitter, YouTube? Hebben ze gekeken waar hun doelgroep zit. Een expert weet waar zijn doelgroep zit en beweegt zich in die kringen.
– Een “FAKE” expert is erg bezig met de hoeveelheid volgers en niet zozeer met de kwaliteit ervan, zij gaan meer voor kwantiteit. Zij kunnen heel veel volgers hebben, maar weinig relevante volgers en klanten.
– Een “FAKE” expert is meer bezig met het promoten van haar/zijn product, terwijl een expert interactie heeft met zijn volgers en mensen die een reactie achterlaten.
– Een “FAKE” expert zegt meestal een Social Media expert te zijn zonder hierin een specialisme aan te geven. Social Media is een heel breed spectrum en het is niet mogelijk in expert te zijn over dit hele spectrum.
– Een “FAKE” expert heeft weinig zakelijk inzicht en heeft geen of geen betrouwbaar bewijs van zakelijk succes. Zij weten niet hoe je van een fan een klant moet maken. Ze hebben geen inzicht in wat hun klant nodig heeft en doen geen moeite deze tegemoet te komen.
– Een “FAKE” expert is vaak (erg) optimistisch over het gebruik van Social Media zonder te kijken naar de bedrijfsomstandigheden. Kijk uit voor mensen die beweren dat Social Media de enige goede strategie is, dat is het niet, het zou altijd een mix met andere marketing elementen moeten zijn. Social Media vervangt de traditionele Marketing NIET, het wordt gebruikt om het te versterken. Kijk ook uit voor experts die zeggen dat het voor elke onderneming onmisbaar is, terwijl het effectief gebruiken van Social Media steeds belangrijker wordt voor ondernemers, is het niet voor elke onderneming de beste strategie. Om te ontdekken of het de beste strategie is voor jou bedrijf vergt onderzoek binnen het bedrijf en de manier waarop gewerkt wordt.

Helaas kunnen deze “FAKE” experts Social Media een slechte naam geven. Het is heel makkelijk om op te staan en te zeggen dat je een expert bent. Onthou dat Social Media een krachtig instrument is wanneer het wordt gebruikt door iemand die het begrijpt en in staat is het succesvol te implementeren. Er is vraag naar ECHTE experts die weten hoe ze deze nieuwe communicatie instrumenten effectief kunnen inzetten.

Hoe denk jij hierover? Zie jij een explosieve groei in mensen die roepen Social Media expert te zijn? Wat maakt voor jou iemand een expert? Of maakt het je niet uit? Wat je ook vindt, ik hoor graag jouw mening! Laat je reactie achter onder dit artikel en je krijgt een reactie terug!

6 Responses to “Social Media Experts – ECHT of “FAKE”?”

  1. Natuurlijk, je blog noemt een aantal treffende punten. Echter de hele discussie ‘wie is nu een echte EXPERT, en wanneer mag je jezelf een EXPERT noemen’ is m.i. een non-discussie. De NIET-EXPERT wordt uiteindelijk afgerekend door zijn klanten en resultaat, de NIET-EXPERT is niet bij machte om constant up-to-date te blijven en zodoende zijn klanten van toegevoegde waarde te blijven voorzien.

    Echter, ben ik het niet eens met je standpunten dat een EXPERT per definitie ook op Google+ of Pinterest een account moet hebben! Waarom? Wellicht voegt het niks toe voor deze EXPERT, en heeft hij/zij besloten na een grondige inventarisatie zijn account te sluiten…..

    Groet, Richard

    1. Beste Richard,

      Hartelijk bedankt voor je reactie. Dit artikel is ontstaan door diverse vragen die hierover aan me werden gesteld. En om teleurstelling te voorkomen zodat die afrekening niet aan de orde is.

      Betreft je opmerking over G+ en Pinterest snap ik wat je bedoelt, ik noem ze ook als voorbeeld. Ik ben het met je eens dat je ook als ECHTE Expert niet overal op kunt zitten en het vaak zelfs krachtiger is om een selectie te maken die bij je past.

      Gr, Saskia

  2. Dag Saskia,
    Je hebt een mooie blog met waardevolle artikelen.
    Kan ik veel van leren. Ja Facebook wordt steeds belangrijker voor het bedrijfsleven. Kijk maar naar hoe grote concerns ermee omgaan. Bijvoorbeeld C&A met hun Fashion Like (http://pcdview.wordpress.com/2012/05/14/sla-een-brug) of KLM die sinds die IJslandse vulkaan in 2010 social media pas echt goed heeft ontdekt. Succes met jouw blog Saskia

  3. Je hebt helemaal gelijk. Voor veel experts is het het doel om de klant op social media te krijgen. Terwijl het doel moet zijn om te kijken of social media als communicatiemiddel gebruikt kan worden om de doelstellingen van de klant te halen, hoe dit middel past bij de andere middelen en welk kanaal het beste past om de doelgroep te bereiken.