De invloed die de plaats van een hyperlink heeft op de waarde van een site!

Google kan een indicatie krijgen waar de site over gaat wanneer er via een andere site een link naarjouw site geplaatst wordt. Hierdoor kan Google zien hoe belangrijk jouw site. Dit maakt uit voor de positie in de zoekresultaten. Met behulp van het Algoritme wordt de waarde van de websiteberekend.
Dit gebeurt d.m.v. verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld: (Dit zijn alleen de bekendste)

  • De ankertekst: Dit is een woordenlijst die Google maakt van de onderstreepte woorden die er in de links naar jouw website staan.
  • De PageRank van de desbetreffende pagina: Een methode om pagina’s op internet te ordenen naar belangrijkheid.
  • De in- en uitkomende links van de pagina die linkt.

Er zijn nog meer factoren die meeberekend worden bij het linkbuilden. Deze worden vaak vergeten.

  • Het onderscheid dat Google maakt. Dit doet Google in het belang van oorspronkelijkheid vande website. De afkomst van de links is voor Google geen geheim, zo weten ze bijvoorbeeld of deze van een forum, blog, webwinkel, directory of nieuwswebsite komt.
  • Ook houdt Google rekening met de algemene inhoud. Normaal gesproken krijgt een link vanuit belangrijke websites meer waarde dan die van een website die verder geen aansluiting heeft met de inhoud van de gelinkte website.

De bovenstaande factoren zijn erg belangrijk. Maar 1 puntje hebben we nog niet behandeld. De plaats van de link op de site. Dit punt is ook erg belangrijk.
De onderstaande video is een uitleg van Matt Cutts. In de video wordt verteld dat een link in de footer* een andere waarde heeft dan die van een tekstuele link in een artikel bijvoorbeeld.

links in footers

Conclusie: Denk bij het linkbuilden niet alleen aan een hoge PageRank, dit is niet het allerbelangrijkste. De inhoud van jouw website is ook erg belangrijk, evenals de plaats waar op de pagina de link geplaatst wordt.

* Een footer is de onderstaande tekst op een website. Daarin staat bijvoorbeeld:- Copyright, – Design by, – etc.