Deel 1. Website bouwen – Strategie bepalen

Naar aanleiding van het artikel 5 tips voor het bouwen van een website! hebben we diverse vragen binnen gekregen om wat verder in te gaan op het bouwen van websites in z’n algemeen. Graag geven wij hier gehoor aan en zullen een reeks plaatsen gericht op het bouwen van een website en natuurlijk zullen we daar ook onze standaard SEO tips aan toevoegen.

Deel 1. Website bouwen – Strategie bepalen

Als eerste is het belangrijk om een plan te maken dat uit verschillende stappen bestaat voordat de website wordt gebouwd. Bijv. Als er gewoon een website wordt gebouwd en er moet later iets aan veranderen kost dit meer tijd, energie en dus ook geld. Dus maak eerst een goed stappenplan en werk dit goed uit.

Wanneer het om een grote website gaat waar meerdere afdelingen mee te maken hebben dan is het een mùst, zodat iedereen weet waar die aan toe is en zet een duidelijke deadline voor elke stap, zodat de één niet op de ander hoeft te wachten, want ook dit kost geld.

Bij een kleinere website waar 1 persoon aan werkt is het fijn voor diegene om een stappenplan met deadlines te hebben, zodat er goede prioriteiten gesteld kunnen worden. Zeker wanneer er onverwachte dingen gebeuren kan er meteen gekeken worden in het stappenplan of dit een prioriteit heeft of ingepland kan worden.

Als er een stappenplan wordt geschreven zijn de volgende zaken belangrijk om te vragen aan degene die de website wil laten bouwen (dit kan je dus ook zelf zijn). In de komende reeks gaan we uit van een bedrijf, maar de basis geldt voor elke website.

Je kunt je strategie bepalen door te beginnen met het beantwoorden van de volgende vragen, vóórdat er duidelijk kan worden, wat er wordt verwacht van de website.

  • 1. Welk product/dienst wordt er verkocht?
  • 2. Wie zijn de concurrenten?
  • 3. Wie zijn je klanten?
  • 4. Wat biedt jij meer in je product/dienst?
  • 5. Waarom ben jij beter dan de concurrentie?
  • 6. Hoe ziet je bedrijf eruit over 5 jaar?
  • 7. Heeft het bedrijf een missie of visie of is er een bedrijfsprofiel?
  • 8. Welke marketing wordt er al gebruikt voor het bedrijf?

Dit is een voorbereiding die vaak niet of heel slecht wordt gedaan, of die gewoon over het hoofd wordt gezien omdat het niets te maken heeft met hoe de website eruit moet zien en welke kleuren er gebruikt zouden moeten worden.

Toch zijn dit essentiële vragen die belangrijk zijn in het bepalen van de strategie van de website. De website is namelijk een middel om het bedrijf te versterken en er wordt te vaak gedacht: “Als ik nu maar een site heb, dan komt de rest vanzelf,” maar zo simpel is het niet.

Stel er komt iemand bij je die een website wil hebben, maar weet niet wat ie precies verkoopt, heeft geen idee wie het zou willen kopen en heeft niet gekeken wie de concurrent is en wat zij doen. Hoe moet er dan een website gemaakt worden die ook op gaat leveren. Als je niet weet wat er wordt verwacht, kan er ook niet aan de verwachtingen voldaan worden en is het bouwen van een website voor deze ondernemer gewoon weggegooid geld.

Als webdesigner adviseer ik je een eigen vragenlijst op te stellen die je gebruikt wanneer een klant bij je komt voor een website en stel voor jezelf wat je minimaal nodig hebt aan informatie om tot een ontwerp te komen.