Google Adwords!

Eén van de onderdelen van zoekmachine optimalisatie is Google Adwords. Google Adwords is de betaalde variant van de resultaten die u ziet wanneer u iets zoekt in Google. Boven en rechts staan de gesponsorde koppelingen, dit zijn de resultaten waarvoor betaald wordt en degene die deze heeft aangemaakt moet betalen wanneer u erop klikt.

Adwords werkt volgens het ppc (pay per click) systeem. Wanneer er geklikt wordt op de advertentie moet er betaald worden door de adverteerder. Wat er per klik betaald moet worden, hangt van verschillende factoren af.

Er wordt een kwaliteitsscore gehanteerd:

  • CTR – De doorklikratio van een zoekwoord
  • Hoe de relevantie van het zoekwoord zich verhoud tot de advertentiegroep
  • De kwaliteit en de relevantie van de advertentieteksten
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina (de webpagina waar men op terechtkomt na het klikken op de advertentielink)
  • De kwaliteit van de account. Als zoekwoorden en advertentiegroepen slecht scoren heeft dat ook effect op de prestatie van de totale account en leidt het doorvoeren van wijzigingen niet tot verbeteringen.
  • De totale kwaliteitsscore van het zoekwoord in Google.

Wanneer een campagne niet goed in elkaar zit moet er steeds meer geboden worden om de zoekwoorden actief te houden. Vaak zijn dit bedragen die zelfs in de euro’s per klik kunnen gaan lopen. Gebeurt dit in uw Adwords campagne neem dan contact met ons op via dit formulier voor een heranalyse van uw campagne(s).

Om de kosten van uw campagne(s) te kunnen verwerken in uw begroting kunt u dag en maandbedragen instellen, zodat u nooit voor verrassingen komt te staan.

Om te zien welk zoekwoord u nu daadwerkelijk iets oplevert is het van belang om de conversie en het gebruikersgedrag te bestuderen.

Conversie meten:
In het zoekwoordrapport kunt u de kosten en de opbrengst zien per zoekwoord.

Gebruikersgedrag meten:
D.m.v. statistieken (zoals google analytics) kunnen we precies zien waar bezoekers vandaan komen (o.a. door welke zoekworden ze de website hebben gevonden), welke pagina’s ze bezoeken, wanneer ze vertrekken en hoelang ze op de website zijn gebleven. Er zijn nog veel meer dingen af te lezen in Analytics, maar hier gaan we een apart artikel of meerdere artikelen aan wijden. Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief om niets te missen van al onze super tips en trucs.

Wanneer u gerichte bezoekers wilt trekken is Adwords een prima manier om te beginnen. Tevens kunt u op deze manier een heleboel kennis vergaren over het effect van uw website en welke zoekopdrachten het meeste opleveren. Wanneer een Adwords campagne niet goed wordt opgezet kan dit leiden tot enorme kosten. Het opzetten van een campagne vraagt een meer dan gemiddeld kennisniveau. Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Wanneer uit de Adwords campagne de belangrijkste zoekwoorden zijn gevonden, kunnen we verder met de website optimalisatie.