Wat is zoekmachine Optimalisatie?

Om uit te leggen wat zoekmachine optimalisatie is, is het handig om eerst iets te vertellen over zoekmachines. Een zoekmachine is een grote bibliotheek met informatie in de vorm van boeken (pdf, ebooks. epubs, etc.) en websites. In deze digitale boeken en op deze websites vind je informatie van over de hele wereld. Als een persoon, bedrijf of instelling informatie wil delen, dan wil je ook dat mensen dit kunnen vinden.

Hiervoor worden zoekmachines gebruikt, waar je één of meerdere woorden kan invoeren die te maken hebben met hetgeen je zoekt. Om dus te zorgen dat de informatie op jouw website of in jouw pdf, ebook, epub, etc. goed gevonden kan worden in deze gigantische bibliotheek is het van belang om te zorgen dat de woorden (keywords) van jouw informatie op de juiste wijze worden gebruikt in je documenten of website.

Om dit op de juiste manier te doen is het van belang om te weten waar je op moet letten. Wereldwijd is Google de grootste zoekmachine. Onafhankelijke onderzoekers doen regelmatig onderzoek naar het zoekgedrag van mensen. Google zit al jaren boven de 90% en in het laatste onderzoek scoorde ze 94% in Nederland. Dit is de reden dat wij ons concentreren op de mogelijkheden en onmogelijkheden betreft de zoekmachine Google.

Het is belangrijk om bij te blijven op dit gebied anders vist men achter het net, om dit te doen willen wij je een handje helpen met tips en trucks op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

In Google zijn er 2 manieren om je keywords bekend te maken. De gesponsorde resultaten , hiervoor gebruikt je Adwords en hier moet je voor betalen. De organische methode, dit zijn de gratis resultaten die worden weergegeven. Wij zullen je met beide methoden bijstaan met tips en trucks. Eigenlijk heeft het alleen maar zin als je op de 1e pagina staat, want er wordt weinig tot niet doorgeklikt naar volgende pagina’s. Op de 1e pagina is maar plek voor 20 resultaten max. 10 gesponsorde (afhankelijk van het aantal adverteerders) en max. 10 organisch resultaten.

In beide gevallen spelen de keywords de belangrijkste rol bij het gevonden worden in de zoekmachine.

Bij adwords is het van belang dat de juiste keywords worden ingezet anders kan de zoekmachine optimalisatie wel eens verkeerd uitvallen en alleen maar heel veel geld kosten.

Bij de organische resultaten ben je afhankelijk van de zoekmachine robots die komen kijken in jouw document en dit scannen. Hierbij is een aantal factoren belangrijk om door de robot goed gescand te worden en als belangrijke informatie te worden betiteld, die dan wordt beloond met een hoge plek in de zoekmachine resultaten.

Keywords zijn bij de organische resultaten dus ook het belangrijkst en zullen volgens diverse regels toegepast moeten worden om goed opgepikt te kunnen worden door een robot. Een robot is een script dat volgens bepaalde regels de tekst scant. Een robot kan dus geen tekst lezen, maar scant op bepaalde combinaties en zal wel kunnen uitfilteren welk woord of welke combinatie van woorden meerdere malen voorkomen in een tekst.