Website Optimalisatie!

Een betere positie krijgen bij de verschillende zoekmachines is tegenwoordig het doel wanneer men spreekt over website optimalisatie. Het verkrijgen van leads, verkopen, inschrijvingen op een nieuwsbrief dat zijn de optimalisatie doelen van deze tijd.

Met de nieuwe wetgeving dat je niet zomaar email adressen mag gebruiken om een product, dienst o.i.d. te promoten is het nog belangrijker geworden om mensen gericht te laten inschrijven op een nieuwsbrief, zodat je kan bewijzen dat je deze persoon mag emailen. Natuurlijk moet je wel zorgen dat de reden van inschrijving overeenkomt met de informatie die wordt verzonden naar het emailadres.

Wanneer je gaat optimaliseren dan doe je dit om in de top 5 te komen, want daar vindt 80% van de clicks plaats en is de kans op een goede conversie (het doorklikken en een actie doen) veel groter. Het is dus wel zaak dat je zorgt dat je in de top 5 komt met een zoekwoord die past bij je site en de actie die je verwacht.

Stel je schrijft een pagina helemaal volgens de regels op het zoekwoord trompet en je backlinks zitten wel goed en je verschijnt in de top 5 van de zoekmachines? Op het moment dat de zoeker je pagina gelezen heeft kan deze een pdf downloaden voor trombone muziek, de kans is groot dat deze persoon dit niet doet, zelfs niet als het gratis is omdat hij dacht iets te vinden over trompet muziek of kennis. Zorg dus dat je alleen zoekwoorden gebruikt die volledig aansluiten bij je product of dienst (gratis of niet).

Je ziet het optimaliseren lijkt makkelijk, maar er komt nog aardig wat bij kijken. Waar je ook rekening mee moet houden is dat elke zoekmachine zijn eigen systeem (algoritme) gebruikt.

In Nederland is Google de overtuigende nr. 1 met 94% (cijfers 2010). Maar dit geldt niet wanneer je een site hebt die internationaal is of bijvoorbeeld ook in het Engels is geschreven. Yahoo heeft een zeer sterke positie op internationaal gebied.

Als je dus een succesvolle website wilt hebben, zeker wanneer dit zakelijk is, moet je er rekening mee houden dat Google buiten Nederland niet de enige en/of belangrijkste zoekmachine is.

Een veel gemaakte fout is dat men heel veel geld uitgeeft aan een hele fraai uitziende site en dat er dan geen budget meer is of gewoon wordt vergeten dat wanneer niet veel mensen deze lezen er ook niet veel conversie plaats zal vinden. Daarbij is het ook nog belangrijk dat de webdesigner optimaliseert bij het bouwen wat vaak niet gebeurt, omdat een designer vaak niet eens weet wat er komt kijken bij website optimalisatie.

Een website die goed geoptimaliseerd is blijft scoren, dus dit zou de 1e prioriteit moeten zijn. Ook het bijhouden is relatief voordelig als de basis goed is gelegd.

Over 2 dagen komt: Website Optimalisatie en waar je op moet letten!
Mis het niet!

2 Responses to “Website Optimalisatie!”

  1. Goede seo is een van de belangrijkste factoren om uw website een succes te laten worden. Indien men dit niet zelf kan is het zeer zeker aan te raden om dit uit te besteden. Persoonlijk ben ik niet van de geautomatiseerde programma’s.

    Keep it real and human zeg ik altijd, dan ziet het er veel natuurlijker uit en heb je minder kans om gestraft te worden door Google en andere zoekmachines

    1. Helemaal met je eens, wanneer je een geautomatiseerd programma gebruikt loop je meer risico en je bent zelf ook minder alert. Dat is één van de redenen dat we hier diverse artikelen plaatsen over het toepassen van SEO, omdat niet iedereen de middelen heeft om het uit te besteden. We proberen zoveel mogelijk goede tips te geven, maar als iemand een aanvulling wil geven, dan is dit natuurlijk van harte welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *